Zaweel A, Karaoui LR, Abi-Nader T, Youssef A and Saad AH
Aim: Etoposide is an anti-neoplastic drug used in the management of testicular malignancies. In this report, we describe an unexpected adverse reaction experienced by a 27-year-old male patient undergoing first line treatment for metastatic testicular cancer with bleomycin, etoposide, and cisplatin (BEP) protocol.
Case Report: The patient, on separate days, experienced two episodes of severe muscle cramps associated with excruciating pain shortly after the administration of etoposide therapy. With no other drugs administered at the time of the etoposide infusions, and a Naranjo probability score of seven, the association between etoposide and the muscle cramps experienced by the patient is probable. To maintain the patient on first-line therapy, diazepam was administered prior to each infusion of etoposide with a favorable response. The patient continued to receive therapy with etoposide without the occurrence of muscle cramps.
Conclusion: To the extent of our knowledge, this is the first case report describing such an adverse reaction, also highlighting a possible means of management.
Julaina AJ, Tan SL, Nur-Jannah A, Yusnita Y and Zabedah MY
Primary hyperoxaluria (PH) is a rare disorder that can cause renal failure due to accumulation of oxalate crystals. This study reports an eight-year-old female, product of consanguineous marriage, with strong family history of renal calculi, who presented with acute on chronic renal failure. Imaging revealed bilateral staghorn calculi and renal cortical nephrocalcinosis. Molecular studies confirmed primary hyperoxaluria type 1 in the patient, and carrier status in her parents. Patient ultimately required renal replacement therapy with hemodialysis. Organ transplantation has not yet been explored.
Charanya T, Aneelraj D, Sivaprakash B and Eswaran S
NMS is an iatrogenically caused medical emergency, by D2 receptor blocking drugs. Atypical NMS is a presentation of three of the four signs-hyperthermia, rigidity or other extrapyramidal syndromes, autonomic disturbances and mental status changes. We report a case of a 41-year-old male with multiple drug abuse, dysthymia with moderate depressive episode and hypertension who developed Atypical NMS when on treatment with quetiapine. Atypical NMS resolved within a week of discontinuation of quetiapine and with supportive care. Atypical NMS is an impending state of NMS, which needs to be identified at the earliest to avert further complications.
Mendoza L
Objectives: The aim of this study is two-fold: to present an atypical Erb’s palsy presentation in a premature newborn and to report his recovery through conservative care after three months without spontaneous resolution.
Case presentation: A 3-month-old male presented at the clinic with right side Erb’s palsy following a cesarean delivery at 33 weeks of gestation from a mother with a bicornuate uterus. The mother and the baby had no other risk factors commonly associated with this condition.
Intervention and outcome: Treatment consisting of light mobilization and soft tissue techniques was performed twice a week for 9 weeks for a total of 18 visits along with postural advice. After 18 visits, there was no mobility restriction of the neck, and bilateral abduction and flexion of arms was possible. Biceps and grabbing reflexes were improved. The baby was able to lie in the prone position with the head upright and arms at 90° flexion.
Conclusion: We are reporting a rare case of Erb’s palsy in a premature baby, which is not documented in the scientific literature as a common risk factor. Before surgery is considered, chiropractic care should be considered as a conservative and non-invasive approach for clinical management of Erb’s palsy in cases without spontaneous recovery.
Gazwi K, Mitwally H und Abdu A
Einleitung: Die Toxizität von Valproinsäure (VPA) verursacht eine breite Palette neurologischer Symptome, die von leichter Lethargie bis zu lebensbedrohlichen Hirnödemen reichen. Die extrakorporale Elimination, hauptsächlich Hämodialyse, verbessert die Plasmaclearance von VPA. Carbapeneme interagieren mit VPA, was zu einer Verringerung seiner Plasmakonzentration führt. In früheren Fällen wurde über die Anwendung einer dieser beiden Methoden bei VPA-Toxizität berichtet. In diesem Fall kombinierten wir die Anwendung von Hämodialyse und Carbapenem-Antibiotika zur Behandlung eines Patienten mit schwerer VPA-Vergiftung.
Fallbericht: Ein 41-jähriger Mann wurde in die Notaufnahme gebracht, nachdem er bewusstlos in seinem Zimmer aufgefunden wurde. Er lag im tiefen Koma mit einem GCS-Wert von 3/15 (Glasgow Coma Scale). Er wurde intubiert und an ein Beatmungsgerät angeschlossen. Die körperliche Untersuchung ergab den Verlust aller Hirnstammreflexe. Er wurde auf die Intensivstation verlegt. Bluttests zeigten eine nicht quantifizierbare hohe VPA-Konzentration im Serum von >4000 umol/l (therapeutischer Bereich: 350 - 690 umol/l). Es wurde eine Hämodialyse durchgeführt und 1 Gramm Ertapenem verabreicht. Später, am ersten Tag, begann der Patient über das Beatmungsgerät zu atmen. Am zweiten Tag wurde der Patient einer weiteren Hämodialyse unterzogen und erhielt eine weitere Dosis Ertapenem. Er erwachte vollständig mit einem GCS-Wert von 15/15 und der Valproatspiegel sank auf 1760 umol/l und später am zweiten Tag auf 800 umol/l. Die Extubation des Patienten verlief erfolgreich. Aus der Anamnese ging hervor, dass der Patient wegen eines Suizidversuchs 300 Tabletten mit 500 mg Valproinsäure (insgesamt 150 g) eingenommen hatte.
Schlussfolgerung: Carbapeneme können bei Patienten mit lebensbedrohlicher Valproinsäurevergiftung einen zusätzlichen Nutzen für die extrakorporale Elimination bieten. Weitere Studien sind erforderlich, um die Rolle von Carbapenemen bei VPA-Vergiftungen zu klären.